Sunday 24 July 2011

Hiking at Bukit Tabur

Assalamualaikum..

Yang Kita Suka Buat kali ini nak bawa anda ke satu tempat yang agak extreme buat first timer macam aku ni iaitu panjat Bukit Tabur yang berlokasi di Taman melawati. Bukit Tabur ni agak mencabar but enjoyeble. Kami (sebenarnya aku dan Fiza saja yang exited sebab yang lain dah pernah naik. Untuk pengetahuan kami berenam sebenarnya. Untuk explain 'kami' pun dah panjang lebar kat sini.) sanggup nak bangun seawal 5 pagi sebab nak rasa cabaran bukit ni.

kami berkumpul di kedai mamak untuk bersarapan seterusnya berkonvoi menuju ke Bukit Tabur. Kami mula mendaki pada pukul 7 lebih kalau tak silap. Eh, sebelum tu kena buat senaman pemanas badan dulu ya. kalau tidak macam-macam nanti jadi pada kaki.

                                                        gambar ehsan: KN


Sebenarnya untuk permulaan mendaki pun aku dah hampir nak lemah semangat juga. Bila dah dapat rehat sekejap dah ok semula. Padahal kalau ditengok dengan mata kasar bukit tu macam senang je. Tapi, tuhan je la yang tahu lenguhnya betis dan lutut aku ni.



Itu cabaran pertama. Bagi akulah. tapi yang dah biasa mendaki bukit ni mungkin kacang je kot. Lepas dah dapat balik kaki aku yang lenguh tu, kami mulakan perjalanan dan bakal menghadapi cabaran baru. 

Agak bertuah juga pada hari itu kami telah bertemu Pendaki Solo Negara yang pernah mendaki Gunung Kinabalu sebanyak 111 kali selama 112 hari. Kembali bersemangat. Dengar kata lepas ni nak pecah rekod dunia pula dengan mendaki KL tower.

Selamat maju Jaya lah!

Mendaki bukit ni korang akan jumpa macam-macam halangan yang korang  tak pernah buat (untuk fisrt timer) dan kadangkala macam tak masuk akal atau pun korang sendiri tak pernah terpikir pun akan lakukan aksi se 'extreme' itu. Tapi korang akan rasa seperti di beri ganjaran bila dapat melihat view yang sangat cantik bila dah sampai puncak. Aku boleh katakan kat sini Bukit Tabur ni boleh dikategorikan sebagai track latihan. Kalau lepas ni ada cita-cita nak pergi lebih jauh lagi.

Antara yang extreme-:

                                                       Gambar ehsan: KN
korang bayangkan..


Bukit berbatu yang telah selamat kami lepasi bersama-sama kasut aku yang bakal jadi kenangan yang
terindah.


Pentingnya bawa air.


Nampak macam susah tapi sebenarnya seronok. kalau panjat batu-batu mcam ni tak penat sangat sebenarnya. Yang penting korang kena pakai sarung tangan. Aku pun tak bawa sebenarnya. Terima kasih kepada Mr. Gadget.

Antara ganjaran pemandangan yang akan korang dapat:-


Nampak tak air tasik kat belakang tu..


                                                        gambar ehsan: KN
Tengok lagi.


                                                        gambar ehsan: KN
Ah, ruginya kalau tak naik bukit ni sampai habis.


Pemandagan seluruh bandar.

Aktiviti macam ni sebenarnya dapat menjalin hubungan baru dengan kenalan baru. Siapa cakap rakyat Malaysia ni tak peramah. Walaupun kami datang dari kumpulan yang lain-lain tapi kami masih bertegur sapa dengan baik, berkongsi pengalaman dan yang penting kerjasama.

Sekian untuk Yang Kita Suka Buat kali ni. Harap korang yang tak pernah pergi akan cuba aktiviti ini.

Bila lagi agaknya.

No comments:

Post a Comment