Friday 8 July 2011

syok nyer.

Assalamualaikum,

Seminggu yang lalu, kami telah menghadiri Team Building Bahagian kami. perasaan sebelum pergi? mestilah syok oh.. sebab Team Building kami ni di buat di Langkawi. Untuk pengetahuan, ini adalah pertama kali dalam hidup menjejaki kaki ke Langkawi. Jadi jangan rasa hairanlah dengan kejakunan aku ni. Tapi yang paling comel aku nak cakap kat sini tentang kakak-kakak kat pejabat aku ni. Comel sangat sebab sebulan sebelum nak pergi lagi mereka dah sibuk cerita nak beli pinggan mangkuk. Aku dan beberapa lagi kawan-kawan yang masih bujang hanya mendengar saja. Mungkin belum timbul minat bab pinggan mangkuk ni tapi sebenarnya tidak, memang akan jadi rambang mata bila tengok pinggan mangkuk cantik-cantik. Aku sempat sambar satu set cawan untuk emak.. Ah, akhirnya aku terjebak.
Sebenarnya aku nak bercerita dari awal perjalanan kami tapi macam dah termelalut sikit. Baiklah kita teruskan cerita. Kami bertolak khamis malam jumaat pada jam 8 lebih aku rasa. Sebab perjanjian kami nak bertolak tepat pukul 8. Tapi biasalah bab-bab masa ni ada saja yang tak tepati. Termasuk aku yang lewat 2,3 minit je. Lupakan tentang kelewatan kami kerana perjalan kami masih panjang yang memakan masa 12 jam kalau saya tak silap. Yang best bila bertolak malam ni kita boleh terus tidur tak sedarkan diri dan hanya perlu bangun bila dah sampai.


Pandai nyer berlakon.


Kami sampai di Kuala Perlis pada jam 5 pagi macam tu. Selesai solat kami berkumpul di jeti dan bersarapan terus di sana.


ye roti canai saja.
Semasa bersarapan perasaan aku masih lagi teruja nak jejakkan kaki ke dalam bot. Bukan apa, nak sambung tido je. hihi.. Selesai makan kami menunggu beberapa minit lagi sebelum dipanggil untuk berangkat.

 All aboard!

Sepanjang perjalan menuju ke Pulau Langkawi tak banyak benda pelik yang kelihatan. Hanyalah dasar laut yang kosong dan dikelilingi pulau-pulau yang cantik maka tiada gambar yang menarik untuk tatapan. Lagipun masa aku dihabiskan dengan tidur saja bila dah dekat atas bot tu dan hanya tersedar semula apabila kami telah sampai di Pulau Langkawi. Senyum meleret keterujaan. maklumlah orang pertama kali sampai di Pulau penuh bersejarah ni.

Tempat pertama kami lawati adalah kilang gamat. kami telah dicabar oleh pakcik tourist guide sama ada kami boleh memasukkan tangan ke dalam kuali yang merebus gamat yang panas lagi mendidih. Aku pun ambil peluang tu walaupun cuma berani masukkan jari saja. itu pun dah cukup panas tahu.

Inilah kuali yang merebus gamat panas lagi mendidih tu.


Inilah bentuk sebenar gamat sebelum direbus.

Menurut penerangan yang diberikan pada kami oleh owner kedai gamat ni, Gamat ni merupakan hidupan laut yang unik dan mempunyai khasiat yang tinggi dan sangat sinonim dalam perubatan. Sempat jugak lah aku membeli beberapa barangan berasaskan gamat ni seperti syampu, losyen dan sabun untuk peribadi wanita. Sebenarnya aku sendiri pun baru tahu Gamat ni ada macam-macam produk. Hmm..

Kemudian kami meneruskan perjalanan ke Makam Mahsuri. Macam biasalah seperti yang kita tahu tentang sejarah beliau dan pewaris beliau. Muka macam Misha Omar lau teliti betul-betul.

Sebaik kita mula masuk ke dalam Muzium Mahsuri ni kita akan disambut dengan muzik tradisional yang aku pun tak pasti nama muzik tu apa. hmmm... Tak payah nak pikir sangatlah lau ko dah memang tak tahu.

Inilah Makam beliau. Alfatihah.

Ini pula rumah Mahsuri sebelah belakang. Tapi maaf lah cuma ambil gambar sebelah belakang saja sebab unik sangat.

Ini perigi mahsuri. Menurut penceritaan Tourist Guide kami, kalau cuci muka dengan air perigi ini akan nampak muda 15 tahun. Jangan percaya. Sebab muka aku cuma nampak macam budak nak SPM jer. Kira dah tua dah tu.

Macam-macam ada kat Muzium ni tapi tidak semua tempat kami boleh amik gambar. Tak mengapalah, sebabnya aku tak sabar nak naik cable car.





Ok, itu saja untuk cerita satu hari di Pulau Langkawi. Sebenarnya banyak lagi tapi entry ini akan jadi panjang berjela pula. Takut bosan plak nak baca. hehehe.. Jumpa lagi di lain entri.


Ada niat untuk kunjungi Pulau Langkawi lagi lepas ni..





No comments:

Post a Comment